16 februar 2006

Mariannes tredje skoledag

Heisannsveisann,
Sitter her og planelegger morgendagens "blokkdag" i spansk. De søte små skal ha spansk i seks timer, og dagens tema vil bli Chile. Siden det virker enormt stress for både elevene og oss med sekstimers undervisning og oppgaveløsing har vi satt av nesten halve dagen til å se film: Åndenes Hus. Den gir et ganske bra innblikk i nyere chilensk historie, og burde appellere... jeg likte den i alle fall godt da jeg gikk i andre gym. This far trives jeg mye bedre i vgs enn i u-skolen. Elevene er utrolig mye mer voksne, og de aller fleste er der ikke bare fordi de må. Det er faktisk en stor forskjell å jobbe med elever som viser en ekte interesse for fagene sine. Spanskklassen kom nettopp hjem fra Murcia, og engasjementet er tilsynelatende på topp. Foreløpig har jeg ikke hatt noen undervisningstimer i geografi. Uken har gått med på å forberede prøve i neste uke. De har hatt om ytre prosesser og landformer, og jeg må innrømme at det har vært en nyttig repitisjon for meg. Det er en god stund siden jeg funderte over landformer og typiske trekk for områder med store forekomster av leirjord. Hva er en fjordsjø... eheeeee... Jeg skal ha demografi med dem etter vinterferien, og det er jeg glad for; føler meg mer skolert på det området, og synes det er mye mer interessant.

Det blir enormt hektisk fremover, med 50% jobb og praksis og oppgaveskriving. Hjelp! Men det skal vel gå på et vis. Det ser heldigvis ut til at jeg har klart å trikse til meg noen uker på turisten i sommer også. Det er jo viktig med frynsegoder og gode kolleger!

Så var det plutselig lørdag en la turista. Klokken er bare fem, men jeg gleder meg til å gå hjem allerede. Helgejobbing er en uting, en uting jeg skal kvitte meg med nå som jeg har en stabil bi-inntekt. Det er som jeg har sagt mange ganger før egentlig koselig å være her i helgene, men vissheten om at man må opp tidlig på lørdager er i stand til å korrumpere enhver fredagskveld i større eller mindre grad.

Det er bare fire dager til vi drar til Spania, si si si! De som opplyser om postadresse kommer til å få minst et fint postkort!

KLem

1 kommentar:

Trylle sa...

Hores spennende ut! Er helt enig i at human geography er mye kjekkere. Det er vanskelig a huske alle de forskjellige matene en stein kan forflytte seg pa en elvebunn etc... Godt a hore at du engasjerer fremtidens politiske ledere.

Jeg sender mail m/min nye adresse!